Musik efterskole

“Brænder du for musik, er du klar til at øve dig, få intensiv sammenspilsundervisning og spille en masse koncerter? – Så er musiklinjen noget for dig”

Hør musikelevernes livesessions her:

Vælg dit fokus

Når skoleåret begynder, sammensættes to sammenspilshold ud af alle musiklinjens elever. Vi bestræber os efter, at alle kommer til at spille på deres hovedinstrument – dette inkluderer også sang. Dog kan det forekomme, i tilfælde af stor overvægt på ét instrument, vil der roteres rundt.

Vi bruger rotation mellem instrumenter som døråbner til en større forståelse af sammenhængen mellem sammenspil og musikalsk udtryk.

Sådan spiller vi på musiklinjen

På musiklinjen arbejder vi primært med rytmisk musik og dens mange facetter.

Vi tager udgangspunkt i elevernes instrumentale kunnen og tilpasser arrangementer og udtryk så den enkelte udfordres på sit niveau. Alle instrumenter er velkomne. I sammenspils situationen er det vigtigt at lytte aktivt til hinanden, og vi arbejder derfor dybdegående med instrumentale færdigheder og interaktion. Vi har stort fokus på at eleverne skal ”gøre hinanden gode” ved at bakke hinanden op og kende hinandens styrker, svagheder og vigtigste opgaver i sammenspillet.

Fritiden
Man må meget gerne benytte vores musiklokaler i fritiden, og vi har stor glæde af de bands, der opstår uafhængigt af undervisningen. Se nogle af de bands der er opstået gennem tiden her.

Arrangementer på musiklinjen

På musiklinjen vil du komme på ture og spille koncerter.

Udlandsrejse
Vi rejser hvert år til udlandet på linjetur. De sidste par år er turen gået til Hamburg og Berlin, hvor vi har været til koncerter, på museer og til musicalforestillinger. Det har været med til at give inspiration til vores videre arbejde med musikken.

Koncerter
I løbet af året skal vi naturligvis på turné og ud at spille en masse koncerter. Vi spiller mellem 20 og 25 koncerter om året. Skoleåret sluttes af med en turné. Koncerterne spilles på skolen, på spillesteder, andre efterskoler og på folkeskoler. Du kommer også til at møde diverse bands udefra når de kommer på skolen og spiller for os.

Personale

På musiklinjen modtager du topprofessionel undervisning. Vores musiklærere er alle konservatorieuddannede og vi er to lærere til stede i ALLE linjetimer. Denne prioritering gør os i stand til at lave effektiv, målrettet og personlig undervisning tilpasset den enkelte elevs behov.

William Wester - Musiklærer på Balle Efterskoles musiklinje

William Wester

Musiklærer på skolens to musiklinjer. Uddannet fra musikkonservatoriet i Esbjerg med guitar som hovedinstrument. Udover mit arbejde på Balle, bruger jeg så meget tid som muligt på både at spille og skrive musik. Som guitarist bevæger jeg mig på tværs af mange genrer, og som sanger og sangskriver er jeg rigtig glad for at skrive og producere sange på dansk.

Katrine Bonderup - Musiklærer på Balle Efterskoles musiklinje

Katrine Bonderup

Musiklærer på skolens to musiklinjer.
Underviser også i kor og varetager morgensamlinger og fællessang.
Uddannet på Det Jyske Musikkonservatoriums AM-linje med hovedfagene ensembleledelse, korledelse og EM.
Har bratsch og sang som hovedinstrumenter.

"Vi havde det helt vildt sjovt og jeg tror faktisk, at det var det bedste år i mit liv"

Ida Marie Langelund-Larsen - tidligere X-factor deltager

Tilmeld dig musiklinjen

Få læringen til at dygtiggøre dig og tiden til at udfolde dine evner både i undervisningen og fritiden på musiklinjen.

Vi spiller rytmisk musik i undervisningen, hvilket betyder, at vi spiller mange forskellige genrer som fx pop, rock, soul, ny musik/gammel musik osv.

Vi stiller ikke krav til elevernes niveau, men vi anbefaler, at man har spillet i et stykke tid, når man starter.

Man kan kun gå på én linje på Balle Efterskole.

Musiklokalet er altid tilgængeligt i elevernes fritid og vi hjælper gerne med at facilitere, at eleverne kommer i gang med deres egne projekter.

Vi har i løbet af året også et sangskrivningsprojekt, hvor man lærer at skrive sin egen musik.

Vi har musikundervisning 4 gange om ugen i vores grundskema. Dvs. musik hver dag fra mandag-torsdag.

Linjedage
Nogle gange om året rydder vi kalenderen og har linje hele dagen. Her bliver der fx tid til at tage ud at spille koncerter, komme i dybden med vores numre, sangskrivning og performancetræning.

Ja, det er der. Du kan finde datoerne her.

Typisk skoleskema