Faste rutiner

”De gode rammer understøttes af stabilitet og kvalitet, fordi vi ved, det betyder noget.”

Faste rutiner

Vi starter hvert skoleår med en særlig introperiode, hvor du lærer din nye værelseskammerat at kende og møder din kontaktgruppe.

Det er vigtigt for os at du lærer dagligdagen på Balle rigtig godt at kende, og ikke mindst for, at vi lærer DIG rigtig godt at kende.

Morgensamling er en vigtig del af vores hverdag. Den varer ca 30 minutter, hvor vi alle er samlet til eks at modtage beskeder. Morgensamling indeholder, fortælling og beskeder og organiseres hver morgen af en lærer og en musiker. To dage i ugen har vi specielt fokus på at lære nye sange fra Højskolesangbogen, og her står to musikere for morgenen. Med Balles kombination af musik og idræt, gør vi en ekstra indsats for, at du skal mærke, opleve og deltage i musikken.

Morgensamlingernes fortællinger kan tage udgangspunkt i eget liv, hverdagen på skolen, lokale- eller globale problemstillinger. Hele udgangspunktet for denne del er livsoplysning, der har til formål, at du bliver inspireret til debat. Det kan være gennem foredrag, workshops eller oplæg til diskussion.

Ledelsen og musiklærerne står for morgensamlingerne hvor vi, udover at synge, fortæller om personlige oplevelser, refererer fra en aktuel debat eller tager udgangspunkt i skolens værdier. Nogle gange ser vi også nyhederne.

På ski i Østrig

Balle har en fast tradition med en skitur i uge 4. Og uanset om du aldrig har stået på ski før eller har mange skiture i benene, så bliver du undervist på dit niveau. Samtidig er turen en social milepæl for mange, og du lærer endnu flere at kende, både på turen og på holdene. Måske lærer du endda dig selv endnu bedre at kende på skibakken.

Vi har haft en tradition for at tage til Østrig, og du kan vælge mellem snowboard og ski.
En fantastisk tur, hvor man oplever skiløb, samvær og sociale aktiviteter i vidunderlige omgivelser. Læs mere HER

Musikaftener
Omkring 5 aftener i løbet af skoleåret organiserer vi musikaftener, hvor I optræder for hinanden, eller hvor foredragsholdere, musikere kommer på besøg og fortæller og spiller for Jer. Vi synger også sammen.

Trivselsarrangementer

To kontaktgrupper arrangerer sammen med deres kontaktgruppelærere et arrangement for alle elever på skolen. Arrangementet bliver diskuteret og planlagt på kontaktgruppemøderne og i anden øvrig tid. Formålet med arrangementerne er, at du får indsigt i at planlægge, informere og gennemføre et arrangement for dine kammerater. Arrangementerne kan være af meget varieret karakter, men der er fokus på fællesskab, samarbejde og involvering.

Temadag
Formål: At bryde den vante hverdag, og lave noget andet med eleverne på tværs af f.eks. fagene, klasserne og de sociale grupperinger. Dage med sprog, idræt, matematik, musik, fortælling og andet er inddelt på en måde, hvor undervisningen planlægges i 3 perioder, formiddag, eftermiddag og aften.